برگزاری نخستین پیش اجلاسیه كرسي‌هاي نظريه پردازي، نقد و مناظره در دانشگاه فردوسی مشهد

ارسال شده در تاریخ :
برگزاری نخستین پیش اجلاسیه  كرسي‌هاي نظريه پردازي، نقد و مناظره در دانشگاه فردوسی مشهد

نخستین پیش اجلاسیه اولین جلسه كرسي‌هاي نظريه پرداري، نقد و مناظره با موضوع “ تشكیك اتصالی وجود و سریان اوصاف ناشی از كمال و نقص در مراتب هستی از منظر حكمت متعالیهدر دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

 به گزارش روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد نخستین پیش اجلاسیه كرسي‌هاي نظريه پرداري، نقد و مناظره با موضوع نظریه “ تشكیك اتصالی وجود و سریان اوصاف ناشی از كمال و نقص در مراتب هستی از منظر حكمت متعالیه  در روز چهارشنبه 17 شهریورماه 95 با حضور دکتر جوارشکیان، دانشیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان نظریه پرداز و  دكترفنائي اشكوري، عضو هيئت علمي موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)، حجت الاسلام والمسلمین دکتر شیخ شجاعی و دكتر عليرضا قائمي نيا، عضو هيات علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي در  کمیته ناقدان و دکتر گرجیان، دانشیار دانشگاه باقرالعلوم، دكتر قاسم كاكائي، استاد فلسفه و عرفان و عضو هیات علمی دانشگاه شیراز ودكتر محمد محمدرضائي، استاد گروه فلسفه دین و فلسفه اسلامی پردیس فارابی دانشگاه تهران و نائب رئیس کرسی علوم عقلی هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، در کمیته داوران برگزار شد.

 دکتر جوارشکیان دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد ،در تبیین نظریه خود  اظهار کرد: این نظریه در عرصه مباحث بنیادین فلسفی اسلامی و به ویژه فلسفه ملاصدرا در خصوص مدل هستی و ساختار روابط وجودی موجودات از منظر جدیدی می باشد که گستره وسیعی از مباحث فلسفی، کلامی و علمی را تحت الشعاع خود قرار می دهد.

 وی با تاکید براینکه فلسفه دانشی است که درباره هستی سخن می‌گوید و گزارشی از آن است، ادامه داد: به همه موجودات در فلسفه از حیث وجودی توجه می‌شود.

 عضو هیات علمی گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه برای رسیدن به فهم ملا صدرا ناچار هستیم که به سمت فهم سیستماتیک پیش رویم، ادامه داد: این نظریه‌پردازی در چارچوب نظام صدرایی سخن گفته است و تحت عنوان فلسفله نو صدرایی قرار میگیرد به این معنا که اصول و مبانی آن در چهار چوب نظام صدرایی است اما از حیث نتایج و توابع منطقی و تحلیلی تفاوتهای قابل توجهی با آرا متعارف و مشهور ملاصدرا دارد.

 دکتر جوارشکیان تصریح کرد: مدل ها و الگوها بیانگر ساختار و شبکه ترتب حوادث و واقعیت‌ها هستند و در تبیین و توسعه تئوری‌ها و اندیشه های نظری و انتزاعی نقش مهمی ایفا می کنند.

 وی افزود: در این نظریه تلاش برای رسیدن به الگوی نهایی اندیشه ملاصدرا است و اینکه چه توابعی را دنبال خواهد داشت .

 عضو هیات علمی گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه اظهار داشت : در مدل نهایی اندیشه صدرایی بین مراتب هستی هیچ مرز قاطعی وجود ندارد و همه عوالم وجود واقعیتی یکپارچه و تک جوهری هستند و تفاوت آنها صرفا از حیث شدت و ضعف در برخورداری از حقیقت هستی است . در این مدل از هستی تمامی صفات کمالی وجود مثل علم، قدرت، حیات، اراده و ... در همه مراتب هستی و همه موجودات حتی مادیات تحقق داردو همچنین کلیه صفات ناشی از نقص و نیستی مثل حرکت، حدوث، زمانبندی، مکانبندی، انتدادو ....در همه مراتب هستی به تناسب شدت و ضعف وجودی موجودات تحقق دارند به این ترتیب جز خداوند متعال همه سلسله هستی بعه نوعی از اوصاف ناشی از نقص برخوردارند و تمایز قاطعی بین خدا و خلق پیدا می شود.

دکتر جوارشکیان مدعی شد بر اساس این الگو از هستی به خوبی میتوان مبانی نظری و فلسفی اندیشه نوین علمی در باره ماده و انرژی و ذرات بنیادین را تبیین نمود و به این ترتیب اساس فلسفه طبیعت شناسی جدید را بر پایه اندیشه صدرایی رقم زد .

 در پایان نیز کمیته ناقدان به ایراد نظرات خود پرداختند و موارد ابهام و نقدهای وارده بر این نظریه را ارائه نمودند

سپس دکتر جوارشکیان به موارد مورد بحث پاسخ  داد..

20673.

.

کانال اخبار دانشگاه فردوسی مشهد

https://telegram.me/ferdowsium

      
    نظرات متعلق به فرستنده ميباشند. مسؤوليت محتواي آنها برعهده فرستنده است.

    نظرات (0 نظر)

    آخرین اخبار