کسب مقام دوم مسابقات طراحی و ساخت دوچرخه الکتریکی کم مصرف و با توان بالا توسط تیم رکاب سبز توس دانشگاه فردوسی مشهد

ارسال شده در تاریخ :
کسب مقام دوم مسابقات طراحی و ساخت دوچرخه الکتریکی کم مصرف و با توان بالا توسط تیم رکاب سبز توس دانشگاه فردوسی مشهد

تیم «رکاب سبز توس» دانشگاه فردوسی مشهد با حضور در مسابقات طراحي و ساخت دوچرخه الکتریکی(هيبريد) کم­مصرف و با توان بالا موفق به کسب مقام دوم این مسابقات شد.

اولین دوره مسابقه بزرگ طراحی و ساخت دوچرخه الکتریکی(هیبرید) کم­ مصرف و با توان بالا توسط «وزارت صنعت، معدن و تجارت – سازمان حفاظت محیط زیست - استانداری و شهرداری اصفهان» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف­آباد اصفهان برگزار شد.

مرحله طراحی مفهومی این دوره از مسابقات در تابستان سال 95 آغاز گردید و در شهریورماه سال 95 وارد مرحله ساخت گردید. عملکرد این تیم در بخش‌های مختلف عبارت بود از:

سبک­ترین سیستم ساخته شده نهایی در میان تیم­های شرکت­ کننده

بیشترین امتیاز در مرحله مسیر شیب­دار 15 درصد در مراحل با رکاب و بدون رکاب

در نهایت، با وجود حضور تیم‌های مطرحی از دانشگاه‌های برتر کشور، با عنایت خاص امام مهربانی‌ها، حضرت رضا (علیه­السلام)، تیم «رکاب سبز توس» دانشگاه فردوسی مشهد به سرپرستی آقای محمد حسن خوشنویس دانشجوی مهندسی مکانیک، موفق به کسب مقام دوم این مسابقات گردید.

لازم به­ ذکر است مقام این تیم در مسابقات سوم است؛ لیکن با توجه به عدم تعریف و وجود مقام اول، رتبه واقعی این تیم دوم است.

همچنین این تیم در مسابقات طراحی و ساخت دوچرخه هیبرید دانشگاه صنعتی شریف در بهمن ماه 1394 حائز رتبه‌های مقام برتر فناوری در بخش طراحی و مقام دوم در بخش ساخت شده است.

دوچرخه الکتریکی(هیبرید) کم­مصرف و با توان بالا:

در دوچرخه الكتريكي(هيبريد)، به منظور بهره­گیری از مزاياي مناسب و راندمان بالاي موتور الكتريكي جهت عمل رکاب­زنی و استفاده از موتور الكتريكي، این منابع تولید انرژی با هم تركيب مي­شوند. اين دوچرخه‌ها در مقايسه با دوچرخه‌هاي متداول دارای مزیت‌های نسبی بسیاری از جمله بـازدهی بـالا، عدم آلاينـدگي، کاهش و بهینه‌سازی مصرف باتری و مسافت رانشي مناسب بوده و از نظر قيمت، ايمني و كيفيت امکان رقابت با سایر دوچرخه‌های الکتریکی را دارا می‌باشند. ساخت، تولید و بکارگیری دوچرخه‌های هیبریدی درجامعه موجب توسعه فرهنگ کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و استفاده از انرژی‌های پاک می‌شود.

اعضای کمیته علمی این دوره از مسابقات:

دکتر حمید منتظرالقائم (رئیس دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد نجف­آباد اصفهان)

دکتر مهدی کاروان (هیئت علمی دانشکده مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان)

دکتر محسن بدرالسماء (هیئت علمی دانشکده مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان)

دکتر اعظم قاسمی (هیئت علمی دانشکده مکانیک دانشگاه آزاد نجف­آباد اصفهان)

مهندس محمد پورابوطالب (مدیر پروژه توسعه حمل­ونقل پاک شهرداری اصفهان (معاونت حمل­ ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان) – رئیس کمیته ورزش همگانی هیئت دوچرخه­ سواری استان اصفهان)

نوآوری­های طرح:

نو آوری­های این تیم، شامل طراحی سیستم هیبرید جهت کنترل بهینه مصرف باتری و کنترل استفاده هم­زمان از رکاب و موتور دوچرخه است. همچنین این تیم با بهره­ گیری از کامپوزیت­ها و نیز آلیاژهای سبک در جنس بدنه سازه، دوچرخه­ ای بسیار سبک را طراحی نموده است. لازم به­ ذکر است باتری ارائه شده توسط تیم اجرائی مسابقات در بهترین حالت دارای انرژی 250 واتساعت بود که با توجه به آیتم­های مختلف و عدم امکان استفاده از شارژ توسط برق شهری، پارامتر ضعیف بودن باتری دارای اهمیت ویژه‌ای بود.

.

کانال اخبار دانشگاه فردوسی مشهد

https://telegram.me/ferdowsium

      
    نظرات متعلق به فرستنده ميباشند. مسؤوليت محتواي آنها برعهده فرستنده است.

    نظرات (0 نظر)

    آخرین اخبار