کارگاه ترویج علم و فناوری و نقش پژوهشگران دانشگاهی در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد

ارسال شده در تاریخ :
کارگاه ترویج علم و فناوری و نقش پژوهشگران دانشگاهی در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد

کارگاه ترویج علم و فناوری و نقش پژوهشگران دانشگاهی با حضور دکتر مصطفی معین دکتر سعید سمنانیان، دکتر حسین شیخ رضائی ، دکتر اکرم قدیمی و دکتر طاهره صاحب برای اعضاء هیئت علمی در دانشگاه فردوسی مشهد و با حضور دکتر هاشمی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه و دکتر ابراهیمی مدیر دفتر ریاست و روابط عمومی دانشگاه در روز پنجشنبه 29 مهر ماه 1395 در سالن شورای سازمان مرکزی دانشگاه فردوسی مشهدبرگزار شد .

در این جلسه دکتر هاشمی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه به اعضای حاضر در جلسه خیر مقدم گفت و هدف از برگزاری جلسه را برای حاضران بیان نمود.

در ادامه دکتر شیخ رضائی عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و عضو هیات مدیره انجمن ترویج علم ایران در خصوص مفهوم ترویج علم توضیحاتی ارائه نمود.

وی در سخنان خود به 3 الگوی اصلی ترویج علم اشاره کرده که الگوی اول بیشتر بر انتقال علم و اطلاعات متمرکز است و الگوی دوم به گفتگو میان دانشمندان و شهروندان تاکید دارد و در الگوی سوم بر مشارکت شهروندان در ساخت نظریه های علمی تاکید دارد همچنین اینکه گروه های شهروندی بتوانند در مرحله جمع اوری اطلاعات و وارد کردن مهارت های فنی و حرفه ای خود به ساز و کار ساخت علم مشارکت کنند.

سپس خانم دکتر اکرم قدیمی رئیس انجمن ترویج علم ایران و مدیر گروه ترویج علم مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در ارتباط با روشهای متداول ترویج علم در جهان و ایران اظهار داشت : مراحل ترویج علم 3 مرحله می باشد که مرحله اول آن پذیرش علم از سوی عموم مردم است و در مرحله دوم درک عموم مردم برای آموختن علم و دانش و در مرحله سوم مشارکت عموم مردم در افزایش علم آموزی و با سوادی را مشاهده می کنیم.

رئیس انجمن ترویج علم ایران شیوه های ترویج علم را در نهادهای مختلف جامعه از قبیل خانواده ، مدرسه ، کتابخانه ، انجمن های علمی ، خانه های علم ، فرهنگسراها و رسانه های جمعی عنوان کرد.

در ادامه این کارگاه خانم دکتر طاهره صاحب استادیار گروه مطالعات علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس اظهار داشت :

در مورد مردمی سازی علم 3 گزینه وجود دارد که گزینه اول افزایش سواد علمی از طریق ترویج دانش و افزایش سواد علمی مردم است و گزینه دوم به افزایش درک مردم از علم و در نهایت افزایش علم آموزی بر میگردد و گزینه سوم تلاش برای دخالت مردم و استفاده از راه هایی است تا مردم برای ترویج علم و دانش کمک نمایند.

دکتر طاهره صاحب به مدل شهروندان هوشمند اشاره نمود و اظهار داشت : شهروند هوشمند از تمام وسایل و تکنولوژی های روز استفاده می کند و در این صورت نقش مردم در ترویج علم و دانش بیشتر می شود.

سپس دکتر مصطفی معین رئیس کرسی یونسکو در آموزش سلامت و رئیس انجمن و مرکز تحقیقات آسم و آلرژی، ضمن خیر مقدم به حاضران در جلسه اظهار داشت از اینکه این کارگاه در مشهد و در جوار ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) و در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می شود را به فال نیک می گیریم.

دکتر معین چالش ها و موانع ترویج علم را به 4 دسته تقسیم نمود و اظهار داشت اولین چالش و مانع در راه ترویج علم ، موانع فکری و فرهنگی و دومین مانع در راه ترویج علم موانع سیاسی و اجتماعی است که این موانع شامل ضعف آگاهی و بینش سیاسی ، فقدان فرهنگ کار و خلاقیت در جامعه ، اولویت قرار نگرفتن علم ، ضعف مسئولیت های اخلاقی و اجتماعی دانشگاهیان و نخبگان علمی و ضعف و محدودیت مطبوعات و رسانه های ملی می باشد.

رئیس کرسی یونسکو در آموزش سلامت افزود: مانع سوم در راه ترویج علم و دانش مانع اقتصادی و سخت افزاری است که به عواملی مانند اقتصاد وابسته به نفت ، فقر اقتصادی و آسیب های زیست محیطی و عدم سرمایه گذاری لازم در آموزش و پرورش همچنین کمبود سرمایه گذاری در زیر ساخت ها و شبکه های ارتباطی مربوط می شود.

دکتر معین اظهار داشت : چهارمین مانع در راه ترویج علم را می توان مانع ساختاری و مدیریتی ذکر کرد که این مانع شامل نارسایی و کار آمد نبودن نظام آموزشی ، سیاست زدگی در نهادهای علمی ، درون گرایی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و جدایی از جامعه و توسعه ملی و ناتمام ماندن تحول ساختار نظام آموزشی کشور است .

سپس دکتر سمنانیان استاد دانشگاه تربیت مدرس اظهار داشت : ایران در گذشته در بحث علمی پیشتاز بوده است و دانشگاهی که در ایران آن زمان تاسیس شد قدمتی 500 ساله داشت.

دکتر سمنانیان افزود: علم و دانش با ارتباطات بین المللی شکوفا می شود و محدودیت در توزیع و نشر دانش موجب می شود علم در همین اندازه باقی بماند.

وی ادامه داد : دین اسلام با خواندن آغاز می شود و مسئله آموزش علم و دانش توسط انبیاء و امامان نیز توصیه شده است و این مسئله اهمیت ترویج علم را می رساند که دانشمندانی مانند ابو علی سینا و زکریای رازی به آن واقف بوده اند و همچنین این نشاندهنده اینست که علم امروز ریشه در کشورهای اسلامی داشته و از آنجا به جهان عرضه شده است.

دکتر سمنانیان اظهار داشت : دنیا به سرعت در حال تغییر و پیشرفت است و ما چنانچه تلاشی نکنیم با چالش مواجهه می شویم و برای حل این مشکل باید برای بهبود زندگی مردم پلی بین دانشمندان و مردم ایجاد کنیم و علم را عمومی سازی کنیم .

دکتر سمنانیان در پایان سخنان خود پیشنهادهایی به شرح ذیل برای اشاعه مفهوم ترویج علم در دانشگاه ها مطرح نمود:

تشویق در آیین نامه ترفیع اعضای هیات علمی

ایجاد شعب انجمن های توسعه علم در دانشگاه ها

ارتباط نهادینه دانشگاه ها با فرهنگسرای شهرداریها

افزودن بخشی در پایان نامه ها و رساله های دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای ارائه موضوع به زبان ساده.

در پایان اعضای حاضر در جلسه پیرامون موارد مطرح شده در این کارگاه در میزگرد ترویج علم و فناوری و نقش پژوهشگران دانشگاهی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

kt6

kt5

k.t.1

kt2

kt3

kt4

kt5

k.t10

.

.

کانال اخبار دانشگاه فردوسی مشهد

https://telegram.me/ferdowsium

      
    نظرات متعلق به فرستنده ميباشند. مسؤوليت محتواي آنها برعهده فرستنده است.

    نظرات (0 نظر)

    آخرین اخبار