نشست صميمی آيت الله علم الهدی نماينده ولی فقيه در استان خراسان رضوی با نخبگان علمی و فرهنگی دانشگاه فردوسی مشهد

ارسال شده در تاریخ :
نشست صميمی آيت الله علم الهدی نماينده ولی فقيه در استان خراسان رضوی  با نخبگان علمی و فرهنگی دانشگاه فردوسی مشهد

نشست صميمانه نخبگان علمی و فرهنگی دانشگاه فردوسی مشهد با آيت الله علم الهدي  نماينده ولی فقيه در استان خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش روبط عمومي دانشگاه  فردوسي مشهد اين ديدار كه در روز یکشنبه 22 اسفند ماه 95 به ميزباني نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه برگزار شد فعالان انجمن اسلامي دانشجويان، انجمن اسلامي نوانديش، انجمن هاي علمي دانشجويان و بسيج دانشجويي، جامعه اسلامي، كانون هاي فرهنگي هنري، ، هيات سيدالشهدا، حضور داشتند و نمايندگان اين مجموعه های دانشجويی به ايراد نقطه نظرات خود پرداختند.

سپس با آيت الله علم الهدي  نماينده ولی فقيه در استان خراسان رضوی ضمن ابراز خرسندي از برگزاری این نشست، با اشاره به تقسيم بندي جناح هاي سياسي تحت عنوان اصولگرا و اصلاح طلب، عنوان كرد: ابتدا بايد ديد تقسيم بندي فعاليت سياسي جامعه ما به «اصلاح طلب» و «اصولگرا» چقدر درست است و صحت دارد، آيا تقسيم بندي حساب شده است يا نه؟

آيت الله علم الهدي ادامه داد: بايد دانست كه در مقابل عنوان اصلاح طلب، اصولگرا نيست بلكه عبارت مقابل آن در فرهنگ ادبيات سياسي، «محافظ كار» است؛ در تعريفي كه دكتر بشيري در كتاب انديشه سياسي دارند، اصلاحات و اصلاح طلب را به جرياني كه از نظام موجود رضايت ندارد و در خط متحول ساختن نظام موجود است، تفسير مي كند يعني اصلاح در اصل نظام موجود نه مفاسد آن، در مقابل آن،  محافظ كار است كه مي خواهد همان نظام را حفظ و از هر نوع تغيير و تحول جلوگيري مي كند.

ايشان بابيان اين كه اين تقسيم بندي، تقسيم بندي غيرعلمي هست، افزود: اگر بخواهيم از نظر گفتماني بررسي كنيم، در جريان گفتمان اصولگرايي بسياري افراد هستند كه گفتمان سياسي شان گفتمان سياسي اصلاحات است و در جريان اصلاح طلبي نيز افرادي هستند كه گفتمان آنان، اصولگرايي است.

نماينده ولی فقيه در استان خراسان رضوی خاطر نشان كرد: بنده نه اصلاح طلب و نه اصولگرا هستم بلكه «اصل گرا» هستم؛ دندانه مشروع بودن اين نظام تنها يك اصل و آن هم اصل «ولايت» است.

ايشان تصريح كرد: ما مسلمانيم و در حاكميت، قائل به حاكميت الله هستيم و حاكميت خداوند در زمين به عهده امام معصوم است و هر حاكميتي غير از حاكميت معصوم را طاغوت مي دانيم، بر اساس اعتقاد ديني و توحيدي ما، در شرايطي كه معصوم نيست، بر اساس سندي كه صاحب الزمان صادر كردند، حاكميت بر عهده مجتهد جامع الشرايط است.

آيت الله علم الهدي به بيان مثالي در جايگاه ولايت و حاكميت مجتهد جامع الشرايط پرداخت و گفت: اگر بنا شد بعضي از اصول ما برحسب موقعيت هاي خاص اجتماعي و وضعيت هايي كه پيش مي آيد دچار نوسان و اشكال شد، ما در حقيقت ب اصل اصيلمان كه مقام ولايت است رجوع مي كنيم؛ استكبارستيزي از اصول حاكميت اسلام است اما اصالت اين مسئله تا زماني است كه فرمان رهبر و ولي امر مسلمين در پاي او باشد، اگر در جهان در شرايطي قرار گرفتيم كه لازم شد اعلام استكبارستيزي نكنيم، اين مسئله از اصالت خارج مي شود.

آیت الله علم الهدی در رابطه با دليل بروز جريان سياسي در مقابل جريان سياسي ديگر، عنوان كرد: جريان سياسي، همچون كعبه نيست كه زيارت شود، مثل آب رود روان است يعني خود جريان بايد در مردم نفوذ داشته باشد و لازمه آن،نفوذ در افكار و انديشه هاي مردم و جريان پيدا كردن عاطفي در دل هاي مردم است؛ درواقع، حضور يك جريان سياسي در جامعه به قدرت نفوذ آن بستگي دارد و عامل نفوذ آن نيز متناسب با سنخيت آن جريان با جريان جامعه است.

نماينده ولي فقيه در خراسان رضوي تصريح كرد: اگر گفتمان يك جريان با گفتمان جامعه كه بر اساس سلسله افكاري كه مبتني بر سلسله اي از عقايد است،سنخيت داشت، فضاي ظهور و بروزش آماده مي شود اما اگر با جامعه سنخيت نداشت، مخاطب آن كم مي شود و فضاي بروز ندارد مگر اين كه ادعا شود يك جريان برحسب سنخيت با انديشه جامعه در عرصه نفوذ است اما از طرف حاكميت جلوي نفوذش گرفته مي شود كه چنين چيزي در كشور ما وجود ندارد.

ايشان افزود: اين كه قرار شد يك جريان در عرصه قدرت قرار گرفت و از او به عنوان «جريان مقتدر» ياد شود، بي انصافي است زيرا اين عنوان يعني جرياني متكي بر زور، سلاح و قدرت نظامي فعاليت مي كند.

آيت الله علم الهدي ادامه داد: تا به امروز سابقه نداشته عزيزان بخواهند انديشه هاي خود را بروز دهند و يك جريان مربوط به حاكميت بخواهد جلوي آن را بگيرد، اگر قرار شد هر گفتماني وارد عرصه شود و هنجارشكني كند، طبيعي است نظام حاكم با هنجارشكن از هر گفتماني باشد، برخورد مي كند، كسي كه بخواهد اين هنجارها را بكشند، هم با مردم و هم با حاكميت مواجه است.

ايشان با تأكيد بر اين كه انتخابات ما انتخاباتي آزاد است، خاطرنشان كرد: امروز ما در كره زمين در دو چيز ممتازيم، يكي در مسئله ارائه قابليت ها و توانايي هاي افراد شايسته در عرصه انتخابات و دوم، تنها كشوري روي كره زمين هستيم خودمان براي خودمان تصميم مي گيريم؛ آمريكا با آن عظمت خودش براي خودش تصميم نمي گيرد، لابي صهيونيستي برايش تصميم مي گيرد.

نماينده ولي فقيه در خراسان رضوي پيرامون موضوع «علوم انساني اسلامي»، عنوان كرد: ابتدايي كه وارد مشهد شديم، در دانشگاه فردوسي اقدام به راه اندازي يك پژوهشكده به عنوان پژوهشكده مطالعات اسلامي در علوم انساني كرديم كه ظاهراً فعاليت اين پژوهشكده در حال انجام است اما اين كه بودجه اين پژوهشكده براي ساخت وسازهاي ديگري صرف شد، بحث ديگري است كه همان زمان هم نسبت به اين موضوع اعتراض داشتيم.

ايشان افزود: چند مجموعه در اين زمينه فعاليت مي كنند، در دانشگاه امام رضا اين جريان راه افتاده كه تيم قوي و نيرومندي را براي مطالعات اسلامي در علوم انساني تشكيل دادند، در شوراي انقلاب فرهنگي نيز كميسيوني به اين موضوع اختصاص يافته اما هنوز به نتيجه اي نرسيده، شما وقتي در اين عرصه موفق هستيد كه از اساتيد موجود علوم انساني كمك بگيريد، حوزه به تنهايي نمي تواند موفق باشد، حوزه جايگاه علوم حوزوي است و جايگاه بخشي از علوم انساني در دانشگاه است.

آيت الله علم الهدي اضافه كرد: به طور مثال، اقتصاد يكي از شاخه هاي علوم انساني است، حوزه مي تواند در خصوص مسائل مكتبي اقتصاد وارد شود اما فرمول بندي اقتصادي در حوزه قابل طرح و بحث نيست چون علم آن در دانشگاه است و ما در اين موضوع با تلفيق حوزه و دانشگاه مي توانيم به نتيجه برسيم.

ايشان يادآور شد: وقتي اساتيد در جريان موضوعي فقهي نباشند و ديگري برايشان مطلب آماده كند، اساتيد هيچ گاه حاضر نيستند از تخصص خود دست بكشند و به ديگري مراجعه كنند، اين درست نيست، در اين قضيه شوراي عالي انقلاب فرهنگي هم موفق نبوده، بايد كنار استاد متخصص، افرادي كه داراي دانش هاي ديني هستند قرار بگيرند.

نماينده ولي فقيه در خراسان رضوي افزود: دكتري كه سال ها تحقيق و بررسي كرده و تمام اصول ليبرال دموكراسي را فراگرفته و فعاليت كرده، به او بگوييم همه اين ها را كنار بگذار و اين اصول علوم سياسي اسلامي را ياد بگير و تدريس كند، هيچ گاه موفق نخواهد بود، اين كار بايد از علوم انساني دانشگاه شروع شود و اساتيد حوزه كنار آنان قرار گيرند تا نتيجه بگيريم.

آيت الله علم الهدي به تجربه موفق دانشگاه امام صادق (عليه السلام) در حوزه علوم انساني اشاره و عنوان كرد: دانشگاه امام صادق (عليه السلام) را بر مبناي همين اصول بنا كرديم، در تهران با بعضي اساتيد علوم انساني كه تماس مي گرفتيم، اصلاً معتقد به اسلامي بودن و يا وجود اين اعتقاد در علوم نبودند.

ايشان خاطرنشان كرد: افرادي كه در رشته ارتباطات و مطالعات فرهنگي پرورش پيدا كردند، نخبه هايي در اين عرصه هستند؛ زماني كه قصد راه اندازي اين رشته را داشتيم، تمام اساتيد ارتباطات دانشگاه تهران و علامه عليه ما متحصن شدند، آنان اين قدر غير معتقد بودند كه مي گفتند چند عمامه به سر نمي توانند رشته فرهنگ و ارتباطات را كه در كشور نيست، راه بيندازند.

نماينده ولي فقيه در خراسان رضوي بابيان اين كه ابتدا بايد اعتقاد اين افراد منعطف شود كه اسلام در علوم انساني حرف دارد، يادآور شد: معتقد نيستيم علوم روانشناسي غير از آموزه هاي ديني باشد، اساتيد بايد معتقد شوند ريشه روانشناسي در احاديث و آيات قران است منتها بايد بيايند اين آيات و روايات را با آموزه هاي جديد تطبيق دهند؛ اين آموزه ها در اسلام توحيد و معاد است و در دنياي غرب، اومانيست و ماده گرايي است.

ایشان به بخشي از سخنان يكي از دانشجويان پيرامون فعاليت هاي هنري در دانشگاه و نبود بودجه مناسب اشاره و عنوان كرد: مسئله بودجه در كل فعاليت هاي هنري بين تمام رشته هاي دانشگاه، توسعه فعاليت هاي هنري هزينه بيشتري دارد؛ اين كه يك فعاليت هنري با محتواي فاخر توليد شود، امر پرهزينه اي است كه با بودجه هاي دانشگاهي نمي شود انجام داد و دانشگاه ها از پس اين كار برنمي آيند و بابيان اين كه ديگر دستگاه نيز مصرف كننده توليدات هنري هستند، اظهار كرد: مصرف كنندگان كالاي هنري در كشور ما سنخيتي با دانشگاه و علم هنر ندارند كه به عرصه علمي هنر وارد شوند، به دنبال كالاي آماده هستند تا آن را مصرف كرده و از آن پول دربياورند؛ شما دانشجويان بايد زيرساخت هاي هنر را تغيير داده و به سمت آثار ارزشي جهت دهيد.

آيت الله علم الهدي به جايگاه هنر در فرهنگ و انسان سازي اشاره و تصريح كرد: كاري كه با هنر در فرهنگ و انسان سازي مي توانيم انجام دهيم، با علم نمي توانيم؛ فضاي كاربرد هنر فضايي است كه علم نمي تواند در آن پيش برود؛ گاهي ده جلسه سخنراني و ده كلاس تشكيل دادن چه در حوزه خطابه، چه در عرصه تبيين و توجيه فكري و عقلاني، نقش يك سكانس فيلم را نمي تواند ايفا كند.

ايشان ادامه داد: در فيلم سقوط يك فرشته، سكانسي بود كه گفتم حاضرم ثواب همه منبرهايي كه در ماه رمضان رفتم و احياهايي كه شب احيا گرفتم را به سازنده آن فيلم بدهم، ايشان تنها ثواب يك سكانس فيلمش را به من بدهد، معتقدم اثري كه آن سكان فيلم كه دختري بالاي كوه مي رود، چادر مي افتد و سقوط مي كند، سخنراني ها ندارد.

نماينده ولي فقيه در خراسان رضوي، هنر موسيقي را يك هنر سازنده و مؤثر دانست و گفت: هنر موسيقي، هنر مؤثر و سازنده اي است اما مشكل ما در موسيقي كه در ساير هنرها با آن مواجه نيستيم اين است كه موسيقي عبارت است از جريان هنري كه در تاريخ موسيقي از آن در ابتذال استفاده مي شده، تا به امروز، مصرف و كاربرد موسيقي در جريان ابتذال قرار داشته، وقتي اين هنر توسعه پيدا مي كند، اين هنر خود را با كاربرد ابتذال نشان مي دهد

ايشان افزود: عزيزان ما كه در اين عرصه هنر فعاليت كرده اند و مي كنند، هدفمند به فعاليت مي پردازند و اهل ابتذال نيستند اما درجايي كه بايد كالاي خود را به بازار عرضه كنند، مي بينند آهنگي كه ساختند به قصد ابتذال استفاده مي شود؛ مشكل ما، مشخص نبودن مرز ابتذال موسيقي با كاربرد هنري آن است؛ در موسيقي، مرز ما خيلي مرز مخفي و پنهاني است اما در شعر اين مرز بارزتر و مشخص تر است.

آيت الله علم الهدي تصريح كرد: اين كه به عنوان آدم ضد موسيقي و ضد هنر شناخته مي شوم درست نيست، ما نه ضد هنر و نه ضد موسيقي هستيم، ما ضد ابتذاليم؛ مسئله كنسرت كه مطرح شد، به خاطر عوارض كنسرت است كه حرمت حضرت رضا (عليه اسلام) هست؛ اگر حتي در اجراي كنسرت هم ابتذالي نباشد، عوارض و حواشي كه بروز مي كند، از اول تا آخر فاسد و مفسد است.

ايشان خاطرنشان كرد: آقاي روحاني در سفر قبلي خود به شوخي به آقاي رييسي گفتند «عنقريب آقاي علم الهدي نقاره خانه شما را هم تعطيل كنند چون موسيقي دارد»، به ايشان  گفتم «شما الحمدالله قرآن را كه بلديد، آيه قران است سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَىٰ بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا ۚ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ، قرآن مي گويد حريم مسجدالاقصي محترم است و بركت دارد، چطور مي شود مسجدالاقصي حريم دارد ولي حرم امام رضا ندارد؟ از پيامبر حديث آورديم، گفتند اين حديث جايي نيست، اين كه ديگر قران است».

آيت الله علم الهدي به جايگاه و نقش موسيقي در دفاع مقدس اشاره و عنوان كرد: بعضي از عزيزان ما در موسيقي دفاع مقدس نقش اساسي ايفا مي كردند، با تهيه موسيقي در پيروزي ها، عامل نمايش پيروزي رزمندگان بودند، عواطف مردم را به ميدان جنگي مي برد كه آنان نديدند، نبايد بگوييم چنين ابزاري را از دست بدهيم، مهم ابتذال موسيقي است.

ايشان در خصوص فعاليت فرهنگي جوانان در عرصه هاي مختلف، گفت: اگر جوانان با ابتكار به ميدان بيايند، جوان به مراتب بر افراد پير ترجيح داده مي شوند، مشكلي كه امروز با آن مواجهيم و شما جوانان بايد حل كنيد اين است كه جايگاه جوانان در جامعه ما از نظر فرهنگي و ادبيات فرق كرده، برخورد با جوان برخورد با بچه است.

ايشان افزود: در گذشته با يك دختر 18 ساله همچون يك زن برخورد مي شد اما امروز با يك دختر 28 ساله هم برخورد بچه مي شود، والدينش مي گويند «او هنوز بچه است»، فرهنگ خانواده هاي ما دچار مشكل شده، با جوان برخورد بچه مي شود.

آيت الله علم الهدي به ظرفيت و پتانسيل جوانان اشاره و عنوان كرد: جوان، جوان است، خدا به خاطر توان و فكرش بار تكليف بر دوش او گذاشته، اگر جوانان ما با ابتكار وارد عرصه فرهنگي شوند، بدانيد پيرها در عرصه فرهنگ هيچ جايي ندارند.

ايشان به اهميت جوان گرايي و ميدان دادن به آنان اشاره و اظهار كرد: امتياز خبرگان در اين دوره اين است كه جوانان زيادي حضور دارند، از خبرگان جوان چيزهايي بروز مي كند كه از ما بهتر، شاداب تر، قوي تر و منطقي تر بيان مي كنند، خبرگان جاي ارائه نظريات علمي است، جوانان مطالعه، پژوهش و تحقيق مي كنند.

عضو مجلس خبرگان رهبري به بررسي فعاليت سياسي دانشجويان در دانشگاه ها اشاره كرد و گفت: در بررسي هاي صورت گرفته به اين جمع بندي رسيدم كه فعال سياسي كه جنبش هاي سياسي از گفتمان ها را بتواند ايجاد كند، 15 درصد دانشجويان  را تشكيل مي دهد و 85 درصد دانشجويان در محيط دانشگاه نسبت به مواضع سياسي بي تفاوت هستند زيرا فعاليت سياسي براي آنان به عنوان يك نقطه ضد ارزش مطرح شده، جناح گرايي خوب نيست اما نداشتن فعاليت سياسي در دانشگاه ضد ارزش است.

ايشان افزود: انديشه و بينش سياسي براي كار و انجام مسؤوليت است، بايد بصيرت سياسي داشته باشيد كه در برابر جريانات مختلف وارد عمل شويد، رهبر معظم انقلاب فرمودند دانشگاهيان «افسران جنگ نرم» هستند، افسر جنگ نرم نمي تواند بي تفاوت باشد.

آيت الله علم الهدي، محيط دانشگاه را محيط تضارب افكار و انديشه ها دانست و تصريح كرد: اگر جامعه ميدان مواجهه انديشه ها بشود، جامعه به هم مي ريزد، تعارض انديشه ها در جامعه، جامعه را ملتهب مي كند و به جامعه ضربه مي زند؛ محل برخورد انديشه ها بايد دانشگاه باشد اما بايد ادبيات تضارب افكار رعايت شود، در حوزه، اين ادبيات كاملاً محفوظ است.

ايشان با تأكيد بر اين كه فضاي برخورد انديشه نبايد به برخورد فيزيكي يا عاطفي منجر شود، گفت: كسي با قبول نداشتن من كافر نمي شود اما قبول نداشتن يك مسئله است و دشمني كردن مسئله ديگري است، اگر حرف مرا قبول نداريد، مي توانيد قبول نداشته باشيد اما چرا دشمني مي كنيد؟

نماينده ولي فقيه در خراسان رضوي ادامه داد: نقدي كه به نظام داريد، گاهي بيان مشكلات مردم است كه بايد در منظر مردم گفته شود اما اگر نقدي كه به اساس نظام داريد به فضاي جامعه ببريم، مردم دلواپس و نگران مي شوند، تهمت زدن به مسؤولان نظام در جمع مردم درست نيست اما اگر اين التهابات و تعارض انديشه ها وارد فضاي دانشگاه شود و بحث ها در اين فضا ايجاد شود، باعث رشد مي شود.

ايشان خطاب به دانشجويان، گفت: از بحث ها و تعارضات انديشه در دانشگاه ها هراس نداشته باشيد اما ادبيات آن را حفظ كنيد، دانشگاه اگر زنده شد، كشور و جامعه را زنده مي كند، دانشگاه سر جامعه است، اگر بنا شد مغز را تضعيف كنيد، ديگر پا هم حركت نمي كند لذا جنبش دانشجويي در دانشگاه عاملي است كه جلوي بسياري از مسائل را مي گيرد.

آيت الله علم الهدي ادامه داد: متأسفانه نهادهاي فرهنگي دانشگاه ها، نهادهايي ابتر است، يك نفر شروع فعاليت فرهنگي مي كند، درسش كه تمام شود فعاليتش نيز قطع مي شود اما در حوزه اين طور نيست، كسي كه وارد فضاي فرهنگي و يك تشكل مي شود، تا پايان عمر اين فعاليت خود را ادامه مي دهد و فعاليتش قطع نمي شود.

ايشان افزود: پيشنهاد مي كنم طرحي بدهيد كه دانشجو در انجام فعاليت هاي فرهنگي هيچ گاه از دانشگاه جدا نشود، باسابقه ها در تشكل هاي فرهنگي فعاليت كنند و در كنار دانشجويان جديد قرار گيرند.

 آيت الله علم الهدي در خصوص شايعات منتشرشده در فضاي مجازي، عنوان كرد: قلم در دست دشمن است، هرگونه مي خواهند شايعه ايجاد و منتشر مي كنند؛ آقايي گفت در فضاي مجازي گفتند شما زميني در خيابان خيام مشهد داريد كه 2 هكتار است، به آن عزيز گفتم من به شما وكالت مي دهم كه اين زمين به مبلغ يك ميليون تومان براي شما باشد.

ايشان ادامه داد: آقايي در حرم گفت در فضاي مجازي خواندم شما به خانه مقام معظم رهبري رفتيد، غذا نبوده و يك مرتبه سقف باز شده و غذاي بهشتي آمده! اين حرف را چه كسي باور مي كند؟ بنده در همه عمرم يك بار هم ناهار محضر مقام معظم رهبري نرفتم، از من بالاتر هم نرفتند اما اين حرفي است كه آدم خنده اش مي گيرد.

آيت الله علم الهدي اضافه كرد: انتشار اين شايعات مهم نيست، مهم باور كردنش است؛ به من گفتند مگر مي شود شبكه VOA هم دروغ بگويد؟ اين هم كه براي ما اين شايعات را مي نويسند، از داخل كشور نيستند منتها شنونده بايد عاقل باشد.

اين نشست صميمي بعد از سه ساعت به پايان رسيد.

600406

600407

      
    نظرات متعلق به فرستنده ميباشند. مسؤوليت محتواي آنها برعهده فرستنده است.

    نظرات (0 نظر)

    آخرین اخبار