گفتگوی رئیس دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد با خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا

ارسال شده در تاریخ :
گفتگوی رئیس دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد با خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا

رئیس دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در نظر داریم در آینده رشته مهندسی معدن را با توجه به نیاز استان به این رشته، در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد راه‌اندازی کنیم.

دکتر حبیب رجبی مشهدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، با اشاره به اینکه حدود 42 سال از قدمت دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد می‌گذرد، اظهار کرد: این دانشکده در سال 1354 با دو رشته مهندسی مکانیک و مهندسی برق تأسیس شد و در حال حاضر هفت گروه مهندسی مکانیک، برق، عمران، شیمی، کامپیوتر، متالوژی و صنایع در این دانشکده فعال هستند.

وی با اعلام اینکه بیش از 5000 هزار دانشجو در این دانشکده تحصیل می‌کنند که از این میان 3000 هزار دانشجو کارشناسی و بیش از 1800 نفر در مقطع ارشد و دکتری تحصیل می‌کنند، تأکید کرد: حدود 180 عضو هیئت علمی در این دانشکده فعالیت می‌کنند که بیش از 120 نفر از آنان استاد تمام و دانشیار و 60 نفر از آنان استادیار هستند.

رئیس دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: بیش از 80 کد رشته در دانشکده مهندسی وجود دارد و چندین رشته نیز با توجه به اهمیت کاربرد آن‌ها در استان ازجمله رشته نفت، پلیمر (مهندسی شیمی)، هوا و فضا (کارشناسی مهندسی مکانیک)، مهندسی پزشکی (کارشناسی مهندسی برق) و رشته مهندسی دستگاه‌های اقتصادی – اجتماعی و مدیریت ساخت (مهندسی عمران) را راه‌اندازی کرده‌ایم و در نظر داریم در آینده رشته مهندسی معدن را با توجه به نیاز استان به این رشته، در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد راه‌اندازی کنیم.

وی با اشاره به تدوین سرفصل‌های آموزشی دانشکده مهندسی متناسب با نیاز صنعت، خاطرنشان کرد: برخی از دروسی که ما احساس کردیم کاربردی برای دانشجویان و صنعت ندارد، حذف‌شده است و بالعکس برای دروس اختیاری، سرفصل‌هایی متناسب با نیاز صنعت تدوین‌شده است و در برخی از دروس تخصصی با توجه به توانایی اساتید و نیاز بازار تغییراتی ایجاد کرده‌ایم، اما بخشی از دروس نظیر علوم پایه برای دانشجویان قابل‌تغییر نیست.

رئیس دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد اضافه کرد: ما می‌توانیم دوره‌های جانبی برای دانشجویان دانشکده مهندسی برگزار کنیم، زیرا معتقدیم آنان باید چندمنظوره تربیت شوند تا پس‌ازآن فارغ‌التحصیلی، در بازار کار، توانایی جذب را داشته و به به‌صورت عملیاتی وارد بازار کار شوند.

وی با تأکید بر اینکه برای ما بسیار اهمیت دارد دانشجویی که از این دانشکده خارج می‌شود، دروس خود را در صنعت لمس کند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر سیستم آموزش مهندسی ایران عمدتاً از سیستم آموزشی آمریکا الگو گرفته است، یعنی بیشتر بر روی مباحث نظری تأکید دارد، اما ما در نظر داریم تا این سیستم را تغییر دهیم تا دانشجویان درک بهتری از مسائل آموزشی رشته خود را کسب کنند و در این راستا برنامه‌هایی را برای دانشجویان به‌منظور کسب مهارت‌های جانبی در نظر گرفته‌ایم.

دکتر رجبی اضافه کرد: اخیراً ارتباط خوبی با سازمان فنی و حرفه‌‌ای استان برقرار کرده‌ایم تا دانشجویان برخی از دروس عملی خود را خود را در آنجا بگذرانند که پس از فارغ‌التحصیلی از مقطع کارشناسی حداقل مسلط به چند مهارت تخصصی در رشته خود باشند.

رئیس دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد بابیان اینکه در حوزه پژوهشی در نظر داریم که پژوهش‌ها در راستای حل مشکلات جامعه باشد، ادامه داد: اکنون درصدی از پایان‌نامه‌های مقاطع کارشناسی ارشد دانشکده مهندسی در جهت حل مشکلات صنعتی استان و کشور تعریف می‌شود. همچنین آئین‌نامه‌های دانشجویی و ارزشیابی اساتید را در راستای تشویق آنان برای رفع مشکلات صنعت اصلاح گردیده‌اند. انتظار داریم در یک برنامه چندساله حداقل 50 درصد از تحقیقات دوره‌های تحصیلات تکمیلی را تقاضامحور کنیم.

رجبی با تأکید بااینکه این دانشکده همواره به‌عنوان یک دانشکده پیشرو در دانشگاه شناخته‌شده است، گفت: دانشکده مهندسی در ارزیابی شاخص کیفیت محصولات علمی و مقالات از بالاترین جایگاه برخوردار است و همچنین 50 درصد از مقالات معتبر بین‌المللی دانشگاه (Q1 - JCR) دانشگاه فردوسی مشهد که موردپذیرش مهم‌ترین ژورنال‌های علمی قرار می‌گیرند، متعلق به دانشکده مهندسی است.

رئیس دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه مسئله پژوهشی که طرح می‌شود، باید یکی از معضلات صنعت و جامعه باشد و این رویکرد اصلی ما در دانشکده مهندسی است، اظهار کرد: تمامی پژوهش‌ها و تحقیقات در دانشکده مهندسی باید کاربردی و در راستای حل مسائل و مشکلات واقعی صنعت و جامعه باشد؛ به‌عبارت‌دیگر دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد باید مرجع علمی حل مشکلات صنعت و جامعه در سطح استان و منطقه باشد.

وی یادآور شد: ما باید به‌گونه‌ای عمل کنیم تا دانشکده مهندسی بتواند بخش عمده‌ای از مخارج تحقیقاتی خود را از طریق ارتباط با صنعت تأمین کند و روی پای خود بایستد و این موضوع در چشم‌انداز ما قرارگرفته است.

رئیس دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد، ارتباطات بین‌المللی را رویکرد اصلی دانشکده فنی و مهندسی دانست و گفت: کمیته بین‌المللی سازی دانشکده مهندسی از ابتدای سال جاری تشکیل‌شده است که از تمام گروه‌های مهندسی در‌ آن عضو هستند.

دکتر رجبی، بین‌المللی را یکی از سیاست‌های اصلی دانشگاه فردوسی مشهد دانست تأکید کرد: در حال حاضر بیش از 1500 دانشجوی خارجی در این دانشگاه تحصیل می‌کنند که از این گروه بیش از 350 نفر در دانشکده مهندسی حضور دارند.

وی اضافه کرد: با توجه به موقعیت فرهنگی و مذهبی شهر مشهد و هزینه‌های محدود زندگی در آن و همچنین جایگاه دانشگاه فردوسی مشهد به‌عنوان قطب علمی شرق کشور، دانشجویان خارجی زیادی متقاضی پذیرش در این دانشگاه هستند.

رئیس دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد بابیان اینکه نسبت به چندساله گذشته روابط بین‌المللی ما رشد چشمگیری داشته است، اضافه کرد: باوجود سختی‌هایی که در برقراری ارتباط با و کشورهای آمریکا و اروپایی داشتیم، ما توانستیم اساتید متعددی را از این کشورها به دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی دعوت کنیم و همچنین ما از روابط مطلوبی با دانشگاه‌های کشورهای همسایه ازجمله عراق برخورداریم.

رجبی عنوان کرد: اخیراً سه رشته مهندسی برق و الکترونیک، مهندسی مكانيك و مهندسی متالورژی از دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد موفق به کسب رتبه جهانی در نظام رتبه‌بندی موضوعی شانگهای شدند.

.

.

کانال اخبار دانشگاه فردوسی مشهد

https://telegram.me/ferdowsium

      
    نظرات متعلق به فرستنده ميباشند. مسؤوليت محتواي آنها برعهده فرستنده است.

    نظرات (1 نظر)

    حافظ صادقى
    سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۸

    با سلام و خسته نباشيد،من به وجود افراد لايق و كاردان وباهمت مانند دكتر رجبى عزيز افتخار ميكنم واز خداوند منان پيشرفت و توفيق ايشان در تمامى امور زندگى را خواهانم . ست مريزاد ،دكتر عزيز .ايران و اي انى به وجود امثال شما افتخار ميكند.
    موفق باشيد.

    آخرین اخبار